Algemene Voorwaarden.

Wij zijn De Straaljagers, met vestigingsadres te Lerenveld 47b, 2547 Lint, en ondernemingsnummer 0721750175.

 Je kan ons bereiken via het e-mailadres: info@destraaljagers.be, of via het telefoonnummer: 0483 24 33 97.

Artikel 1 – Definities 

In deze algemene voorwaarden wordt verstaan onder: 

1.     Dienstverlener: De Straaljagers

2.     Klant: de consument of ondernemer die een overeenkomst afsluit met ons, als Dienstverlener, en hierdoor de algemene voorwaarden aanvaardt. 

3.     Aanbod: alle aanbiedingen uitgaande van ons, dit zowel via de website, via sociale media of via e-mail. 

4.     Dienst: de diensten die wij leveren, De Straaljagers

5.     Overeenkomst: de overeenkomst aangegaan tussen jij, als Klant, en wij, als Dienstverlener.  

6.     Ingangsdatum: de overeenkomst gaat in op de dag het aankopen van de dienst.

7.     Herroepingsrecht: het recht van een consument om binnen de wettelijke bedenktijd van 14 dagen af te zien van een overeenkomst op afstand en dit conform artikel VI.47 ev. WER. Indien u handelt in de hoedanigheid van een onderneming kan u geen aanspraak maken op het herroepingsrecht.  

8.     Schriftelijk: de schriftelijke communicatie via e-mail of via een aangetekend schrijven waar nodig. 

9.     Website: https://www.destraaljagers.be/

Artikel 2 – Toepasselijkheid algemene voorwaarden 

2.1. In deze algemene voorwaarden worden de regels beschreven op basis waarvan wij, als Dienstverlener, onze Diensten aan jou, als Klant, zullen leveren. Deze voorwaarden zijn van toepassing op al onze aanbiedingen, overeenkomsten en Diensten en bevatten belangrijke informatie over jouw rechten en verplichtingen. 

2.2. Deze algemene voorwaarden hebben steeds voorrang op eventuele algemene voorwaarden van jou, als Klant. Dit voor zover er niet van deze voorwaarden Schriftelijk is afgeweken. 

2.3. De laatste versie van deze algemene voorwaarden is steeds van toepassing. 

Artikel 3 – Aanbod en aanvaarding 

3.1. Wij, als Dienstverlener, doen steeds een Aanbod via offerte, opgemaakt via Comanage. Prijzen worden aangevraagd en verschillen van project tot project. De termijn waarbinnen de offerte verloopt is 30 dagen, behoudens anders vermeld. Aanvaarding gebeurt via mail. Vanaf de aanvaarding is de Klant aan het Aanbod gehouden en gaat deze akkoord om hiervoor de overeengekomen vergoeding te betalen.

3.2.  Alle prijsoffertes zijn gebaseerd op de op dat moment geldende waarde van lonen, materialen en diensten. Offertes die binnen de geldigheidsduur van de offerte aanvaard en ondertekend worden, zijn bindend voor beide partijen, doch na geldigheidsdatum kan de offerteprijs niet langer gegarandeerd worden en hebben wij het recht om deze evenredig aan eventuele prijswijzigingen aan te passen.

3.3. Wij, als Dienstverlener, kunnen niet aan ons Aanbod worden gehouden indien jij, als Klant, redelijkerwijze kon begrijpen dat het Aanbod, of een onderdeel daarvan, een kennelijke materiële vergissing of verschrijving bevat, zoals een onrealistische hoge korting of ongebruikelijke lage vraagprijs. 

3.4. Bij aanvaarding van het Aanbod voor de levering van een Dienst ga jij, als Klant, ermee akkoord dat de Overeenkomst direct wordt uitgevoerd en nagekomen. Elke goedkeuring van een Aanbod betekent aanvaarding van deze algemene voorwaarden.

Artikel 4 – Uitvoering van de Overeenkomst en informatieverstrekking Klant 

4.1. Wij, als Dienstverlener, bieden verschillende soorten Diensten aan. 

Tenzij schriftelijk anders zou zijn overeengekomen, zullen de werkzaamheden bestaan uit:

●     Zandstralen van trappen, natuursteen, metaal, meubels

●     Schuren parket

4.2. Wanneer jij, als Klant, overgaat tot de aankoop van een van onze Diensten,  bestaat de verplichting tot betaling van de volledige som. Zelfs wanneer de Overeenkomst voortijdig, tijdens de uitvoering van de Dienst, zou worden beëindigd door jou, als Klant, zijn wij, als Dienstverlener, niet gehouden tot een terugbetaling. 

Indien een Klant een bepaalde duur-Overeenkomst wenst te annuleren, zal deze de Dienstverlener in ieder geval moeten vergoeden voor de reeds geleverde prestaties, gederfde winst, eventuele schadevergoeding etc. conform artikel 1794 BW. Is de uitvoering nog niet begonnen, is annulering evenwel mogelijk in onderling overleg en met eventueel verlaging van het verschuldigde bedrag, doch de Dienstverlener is niet verplicht om dit toe te kennen en kan nog steeds de volledige vergoeding vragen.          

Voor doeleinden van onze dienstverlening, wordt het voorgaande vastgelegd in de volgende regeling met forfaitaire vergoedingen: indien jij, als Klant, een overeenkomst annuleert, ben je een forfaitaire vergoeding verschuldigd van:

- 10% van de prijs, indien het gaat om een annulering minder dan 14 dagen voorafgaand aan de start van de uitvoering van de Dienst

- 50% van de prijs, indien het gaat om een annulering minder dan 7 dagen voorafgaand aan de start van de uitvoering van de Dienst, behoudens een hogere schade zou worden bewezen door de leverancier.

4.3.  Wij, als Dienstverlener, voeren de opdracht naar best inzicht en vermogen en volgens de regels van de kunst uit. Wij, als Dienstverlener, zijn niet aansprakelijk voor het niet-bereiken van het resultaat dat jij, als Klant, beoogde.

4.4. De Dienstverlener is gerechtigd de Overeenkomst per direct geheel of gedeeltelijk te ontbinden zonder verplichting tot schadevergoeding als de Klant niet, of slechts gedeeltelijk aan zijn verplichtingen uit de Overeenkomst voldoet. Hieronder valt uiteraard ook wanbetaling. De Dienstverlener zal ingeval van zo’n niet-nakoming wel eerst een ingebrekestelling sturen, waarna de Klant 7 dagen krijgt om alsnog aan de verplichtingen te voldoen.         

Artikel 5 – Vergoeding

5.1. Algemeen

5.1.1. De prijs is steeds afhankelijk van de gekozen Dienst. De prijzen worden aangevraagd en verschillen van project tot project. Ze worden vermeld op de offerte die jij, als Klant, van ons, als Dienstverlener, ontvangt.

Facturatie van roerende goederen valt onder het 20% BTW-regime. Facturatie van renovatiewerken aan privéwoningen valt onder het 6% BTW-regime indien de woning ouder is dan 10 jaar.

De vermelde tarieven worden steeds uitgedrukt in euro.

5.1.2. Het overeengekomen tarief omvat alle kosten met uitzondering van extra producten/diensten. Eventuele bijkomende kosten, zoals onvoorzien extra werk of zaken die door jou, als Klant, worden bijgevraagd bovenop de oorspronkelijke opdracht (bv.: vraag om te vernissen waar dit oorspronkelijk niet was afgesproken), zullen steeds apart worden aangegeven en vallen ten laste van jou, als Klant.  

5.1.3. Alle prijsoffertes zijn gebaseerd op de op dat moment geldende waarde van lonen, materialen en diensten. Offertes die binnen de geldigheidsduur van de offerte aanvaard en ondertekend worden, zijn bindend voor beide partijen, doch na geldigheidsdatum kan de offerteprijs niet langer gegarandeerd worden en hebben wij het recht om deze evenredig aan eventuele prijswijzigingen aan te passen.

5.2. Facturatie en betaling

5.2.1.  Wij, als Dienstverlener, maken steeds een factuur op voor de betaling. Afhankelijk van de Dienst kunnen wij, als Dienstverlener, een voorschotfactuur opstellen.

Zo wordt voor bestellingen met een waarde hoger dan €1.500 excl. BTW steeds een voorschot verlangd van 25%. Slechts aangaande meubels onder de €1.500 excl. BTW wordt onderling afgesproken of er al dan niet een voorschot verschuldigd is.      

Voor bestellingen met een waarde hoger dan €10.000 excl. BTW wordt een voorschot verlangd van 35%. Voor deze werken zal bovendien een tussentijdse factuur worden opgemaakt van 20% bij de start van de werken.

Voorschotfacturen dienen ten laatste 2 dagen voor aanvang van de werken te worden voldaan, tenzij anders vermeld door ons, als Dienstverlener. Eindfacturen, afgeleverd bij oplevering, dienen binnen 15 dagen na factuurdatum te worden voldaan.

De facturen kunnen zowel provisies voor nog te verrichten prestaties als definitieve afrekeningen van de verrichte prestaties inhouden.

5.2.2. Meubels dienen contant te worden betaald bij levering of ophaling in ons atelier. Als betalingsmogelijkheden bieden wij aan: cash, Bancontact, Visa, Mastercard, Maestro.

5.2.3. Indien jij, als Klant, in gebreke blijft bij het betalen van onze Diensten, zullen wij, als Dienstverlener, een herinneringsmail versturen. Indien jij, als Klant, nog steeds niet betaald hebt 2 maanden na het ontvangen van de factuur; of indien wij, als Dienstverlener, reeds 2 herinneringen hebben gestuurd, wordt het volledige factuurbedrag verhoogd, zonder voorafgaande ingebrekestelling, met 15%.

Bovendien is, zonder voorafgaande ingebrekestelling, bij gebreke van tijdige betaling een verwijlinterest van 12% op jaarbasis verschuldigd, alsook een schadevergoeding van 20% van het factuurbedrag met een minimum van €100.

5.2.4. Wij, als Dienstverlener, zullen wachten met (verder) leveren tot de volledige voorschotfactuur of tussentijdse factuur succesvol is betaald.

Artikel 6 – Levering

7.1. De levertermijn hangt af van de grootte van het project, en is steeds een geschatte levertermijn. Wij, als Dienstverlener, zijn niet aansprakelijk voor het langer of korter uitvallen van de levertermijn. Dit zal de verschuldigde vergoeding dan ook niet beïnvloeden, tenzij dit uitdrukkelijk zo is overeengekomen.

7.2. De start van het project gebeurt op de wijze zoals afgesproken met jou, als Klant.

Artikel 9 – Betwistingen 

Jij, als klant, bent verplicht om eventuele klachten over facturen en/of geleverde Diensten, zo snel mogelijk na het ontstaan van de klacht via mail of telefonisch kenbaar maken aan ons, als Dienstverlener.

Jij, als klant, kan ook steeds kiezen om een klacht in te dienen bij de consumentenombudsdienst van de Federale Overheid.

Dit kan via deze link: http://www.consumentenombudsdienst.be/nl.

Artikel 10 – Aansprakelijkheid

10.1 Algemeen

Wij, als Dienstverlener, zullen ons steeds inspannen de Overeenkomst naar beste inzicht, vermogen en overeenkomstig de eisen van goed vakmanschap uit te voeren. Jij, als Klant, erkent dat wij, als Dienstverlener, slechts een inspanningsverplichting hebben en geen resultaatsverplichting. 

Het resultaat van de werken kan bij geschilderde oppervlakten iets ruwer zijn, naargelang het aantal lagen, het type verf en de hardheid.

Wij, als Dienstverlener, zijn niet aansprakelijk voor het achterblijven van lijmresten van tape of beschadigingen, noch voor loskomend bezet door ouderdom van het pleisterwerk of slechte afwerking van nieuwe pleisterwerken.

Wij, als Dienstverlener, zijn niet verantwoordelijk voor prestaties van derden.

Wij, geven jou, als Klant, graag mee dat het wellicht noodzakelijk zal zijn om na straalwerken schilderwerken uit te voeren, tengevolge van de stofontwikkeling. Verder in verband met stofontwikkeling, zijn wij niet aansprakelijk voor het achterblijven van stofresten op plafond en muren ondanks dat de vloeren door ons grondig gestofzuigd zullen zijn.

Wij, als Dienstverlener, zijn niet aansprakelijk voor eventuele schade aan muren of behang na de afplakwerken, gezien de aard van de werken die wij uitvoeren.Wij gebruiken steeds het juiste type van tape voor elke ondergrond en plakken grondig af.

Wij, als Dienstverlener, zijn niet aansprakelijk voor een aftekening die in sommige gevallen zichtbaar kan zijn op de aan- en optreden van de trap na het stralen en vernissen, veroorzaakt doordat de lijm van oudere traplopers stoffen kan bevatten die inwerken op de houten trappen. Hetzelfde geldt voor een natuurlijk kleurverschil dat kan optreden, veroorzaakt doordat delen van oudere trappen soms geschilderd zijn om een traploper na te boorsel terwijl dit aan de zijkanten niet werd gedaan.

De aansprakelijkheid van ons, als Dienstverlener, is in alle gevallen beperkt tot het totaalbedrag waarvoor jij, als Klant, onze Diensten hebt aangekocht, of het bedrag dat onze aansprakelijkheidsverzekering dekt, naargelang welk bedrag lager is.

10.2. Overmacht 

Wij, als Dienstverlener, aanvaarden geen enkele aansprakelijkheid wanneer wij als gevolg van overmacht of vreemde oorzaak niet aan onze verplichtingen kunnen voldoen. Wanneer de overmacht slechts tijdelijk van aard is, zullen wij alsnog aan onze contractuele verplichtingen trachten te voldoen vanaf het moment dat dit redelijkerwijs weer mogelijk is.

Als blijkt dat een verderzetting niet meer mogelijk is, zal de Overeenkomst in onderling overleg herzien of ontbonden worden. 

Elke partij stelt de andere partij onverwijld en per mail in kennis van het zich voordoen van een dergelijk geval, wanneer zij van mening is dat dit de nakoming van haar contractuele verplichtingen in gevaar kan brengen.

10.3. Contractuele tekortkomingen 

Indien bij het uitvoeren van onze Overeenkomst een ernstige tekortkoming aan ons, als Dienstverlener, te wijten zou zijn kan jij, als Klant, ons schriftelijk in gebreke stellen. Hierbij wordt er ons, als Dienstverlener, een redelijke termijn gegund om alsnog onze verplichtingen na te komen.

Iedere aansprakelijkheid voor enige andere vorm van schade is uitgesloten, waaronder enige vergoeding van indirecte schade, gevolgschade of schade wegens gederfde omzet of winst.

10.4. Verantwoordelijkheden klant

Jij, als Klant, bent verantwoordelijk voor het naleven van de instructies voor nazorg van de werken/materialen (bv. het onderhouden van de trap na afwerking).

Meubelen met lederen bekleding die kunnen worden beschadigd tijdens het stralen, dienen te worden weggehaald of afgeplakt.

Elektriciteit dient op locatie steeds voorhanden te zijn.

Jij, als Klant, bent ervoor verantwoordelijk dat de buren zijn verwittigd inzake de te gebeuren straalwerken, en houdt de ramen en deuren tijdens deze werken best gesloten, om overlast door stof te vermijden.

Wij, als Dienstverlener, geven jou, als Klant, mee dat scharnieren en beslag idealiter worden meegestraald, omdat:

-       dit het gestraalde meubel een modernere look geeft

-       in veel gevallen de oude scharnieren zijn vastgemaakt met schroeven of nagels, die afbreken of niet meer te herstellen zijn.

Wij, als Dienstverlener, verwachten dat op te halen meubels bij de ophaling op het gelijkvloers en makkelijk toegankelijk voor transport klaarstaan. Indien een ladder of lift noodzakelijk is, kan dit op voorhand overlegd worden. Wij verwachten bovendien dat de meubels reeds zijn voorbereid voor transport. Onder andere vragen wij om alle losse delen die niet te behandelen zijn te verwijderen, zoals lades, losse spiegels of glas, verlichting, elektriciteit enz. Indien deze voorbereidingen nog door ons dienen uitgevoerd, zal dit in regie worden aangerekend, wat wij in dat geval graag ter plaatse bespreken.

Jij, als Klant, ontruimt de locatie voorafgaandelijk, op eigen kosten en risico. Jij, als Klant, zal eveneens minstens zelf instaan voor het zorgvuldig afdekken en opbergen van de aanwezige goederen, meubelen en huisraad.

Nabehandeling van onze producten kan enkel uitgevoerd worden bij een temperatuur boven de 10°C in een winddichte woning.

Artikel 11 – Intellectuele eigendomsrecht 

11.1. Door acceptatie van deze algemene voorwaarden wordt uitdrukkelijk erkend door jou, als Klant, dat alle ontwerpen, informatie, afbeeldingen, e-mails, templates, downloads, schema’s, modules en/of materialen, en overige inhoud op de website/ trainingen of cursussen, eigendom zijn van ons, als Dienstverlener, en beschermd zijn door de relevante rechten van intellectuele eigendom, waaronder doch niet beperkt tot auteursrechten, merkenrechten, databankrechten, naburige rechten, octrooien en modelrechten. 

11.2. Partijen kunnen steeds hiervan afwijken door middel van een schriftelijke overeenkomst. 

Artikel 12 – Gegevensverwerking 

12.1. Door het aanvaarden van een aanbod, verklaar jij je, als Klant, akkoord met de verwerking van zijn persoonsgegevens conform de privacy policy van ons, als Dienstverlener. Deze algemene voorwaarden dienen te worden gelezen in combinatie met de privacy policy die toegankelijk is op onze website.  

12.2. Door het aanvaarden van de Overeenkomst, aanvaard jij, als Klant, zonder voorbehoud deze algemene voorwaarden.

12.3. In het kader van de diensten die wij, als Dienstverlener, verrichten, verwerken wij als ‘verantwoordelijke’ persoonsgegevens van de contactpersonen die jij, als Klant, opgeeft. De contactgegevens van deze personen kunnen verwerkt worden in het kader van ons Klantenbeheer, voor marketingdoeleinden, en dienen om onze overeenkomst met jou, als Klant, naar behoren uit te voeren. 

Artikel 13 – Geheimhouding 

13.1. Alle partijen zullen ertoe gebonden zijn een volledige geheimhoudingsverplichting in acht te nemen.

Dit houdt in dat zij, behoudens uitdrukkelijke toestemming van de andere partij, geen van de bedrijfsgeheimen van elkaar in verband met eender welk bedrijfsfacet mag gebruiken, verspreiden of overbrengen naar enig andere derde, in het bijzonder, maar zonder dat dit een limitatieve opsomming is, inhoud van de bijeenkomsten, inzake de prijszetting, marketing, productie, financiering, en strategische ontwikkeling van de onderneming, lijsten of details inzake Klanten en vroegere of potentiële Klanten, contractuele voorwaarden, enz…

Deze geheimhoudingsverplichting zal gelden tijdens de duurtijd van de overeenkomst en erna. 

13.2. De geheimhouding vervalt indien, op grond van een wettelijke bepaling of een rechtelijke uitspraak één van beide partijen verplicht wordt de vertrouwelijke informatie aan derden te verstrekken.

13.3. Partijen erkennen het belang van deze verplichting. De schending van deze geheimhoudingsverplichting tijdens de duur van deze overeenkomst geldt als een ernstige fout. 

In geval van schending van dit artikel, zullen partijen een forfaitaire schadevergoeding verschuldigd zijn van € 1.500 onverminderd het recht om een aanvullende schadevergoeding te eisen, zo deze som niet voldoende de schade vergoedt. Deze schadevergoeding is verschuldigd aan de andere partij zonder dat dit het recht om alle mogelijke andere rechtsmiddelen aan te wenden, kan beperken.

Artikel 14 – Algemeen 

14.1. Niemand kan zijn of haar rechten en/of verplichtingen voortvloeiend uit deze algemene voorwaarden of onze overeenkomsten overdragen aan een derde partij zonder toestemming van de andere partij.

14.2. Wanneer een bepaling uit deze voorwaarden geheel of gedeeltelijk in strijd zou zijn met een wettelijke bepaling, en daardoor nietig zou zijn, dan blijven deze voorwaarden voor het overige onverminderd van kracht. Indien nodig zullen partijen gezamenlijk een nieuwe bepaling overeen komen die in dezelfde lijn ligt met het doel van de nietige bepaling. 

14.3.  Deze overeenkomst wordt beheerst door het Belgisch recht. Elke betwisting i.v.m. de interpretatie of uitvoering van een contract en m.b.t. onze facturen behoort tot de uitsluitende bevoegdheid van het de rechtbanken van het gerechtelijk arrondissement Antwerpen, tenzij dwingend recht anders bepaalt